Konference s mezinárodní účastí
Konference s mezinárodní účastí
V Praze proběhla 23. dubna 2014 první konference zabývající se neurovědou v České republice pod názvem „Neurověda ve vzdělávání“.
Hlavním cílem konference bylo prezentovat nejnovější poznatky o fungování mozku a jejich využití při rozvoji dovedností a výuce jazyků.
Mezinárodní obsazení špičkovými řečníky jakými byli MUDr. Martin J. Stránský, PhDr. Jeroným Klimeš, dr. Martha Burns (USA), Peter Carabi (Švédsko) nebo Ing. Michaela Tilton přilákalo téměř stovku účastníků z oblasti školství, firemního vzdělávání, neziskového sektoru či medicíny.
První konference svého druhu v České republice přinesla pohledy na proces „učení“ od nejútlejšího batolecího věku, přes školní vzdělávání až po učení se dospělých.
Jak postupně ukázaly příspěvky z různých úhlů pohledů: moderní učení znamená používání elektronických pomůcek v kombinaci s vhodnou metodikou, které by ale bez disciplíny a motivovanosti žáků a podpory a zapojení rodičů nemohly vystačit samy o sobě.
Z pozitivních reakcí účastníků vyplývá, že téma využití poznatků neurovědy je velmi zajímá. Aplikace neurovědeckých poznatků je přitom v České republice ještě poněkud v plenkách. Alespoň ve srovnání s moderními postupy v učení ve vyspělých zemích – USA, Asii, Skandinávii.
Konference je určena odborníkům i veřejnosti - všem, kdo se zajímají o inovativní formy vzdělávání, založené na poznatcích neurovědy, tj. v souladu s tím, co víme o lidském mozku, a o tom, jak se učí.
Získané poznatky z prezentací českých i zahraničních odborníků na poli neurovědy ve vzdělávání jsou uplatnitelné pro zakladatele a ředitele škol, jazykových škol, učitele soustřeďující se na práci s dětmi nadanými i s dětmi s poruchami učení, lektory, kouče, manažery vzdělávacích středisek pro dospělé, rodiče zapojené do domácího nebo komunitního vzdělávání, a každého, koho zajímá přirozený rozvoj dovedností a trénink mozku.
Součástí konference jsou i workshopy zaměřené na aplikaci neurovědeckých poznatků ve vzdělávání a výuce jazyků.
Místo konání: Kongresové Centrum U Hájků, Na Poříčí 1052/42, 110 00 Praha 1-Nové Město
Panelová diskuze
Neurovědecké programy v Čechách
Moderátor: Ing. Dušan Jílek
Panelisté:
Ing. Petra Razimová – Product Manager, Neurosoft, s.r.o
Ing. Petr Koucký, jednatel společnosti Alpelephant
Mgr. Jan Janatka, jednatel společnosti ECS Eurofinance
15.30 – 16.15 hod
Přirozený rozvoj dětského potenciálu v souladu s poznatky neurovědy u dětí od narození do 3 let, Mgr. Bc. Ivana Procházková
16.15 – 17.00 hod
Kognitivní rehabilitace u dětí a dospělých
Ing. Petr Koucký
Ukázky vzdělávacích programů založených na poznatcích neurovědy
– prezentace na stanovištích partnerů
15.30 – 17.00
Alphelephant - Brainjogging - Trénink mozku pomocí počítače – ukázky mentálního cvičení neboli Brain Joggingu, který je rehabilitační metodou s dlouhodobými ověřitelnými výsledky. Mgr. Naďa Landová, Ing. Romana Görlachová
Scientific Learning – Ukázky tréninku kognitivních funkcí a výuka angličtiny pro děti i dospělé- ukázky programu vytvořeného neurovědci, který umožňuje optimální učení angličtiny a zlepšení akademických výsledků žáků a studentů. Ing. Petra Razimová
Společnost Montessori - V Montessori pedagogice se již desítky let se využívá něco, s čím přišli vědci teprve nedávno. V první řadě jde o užitek, který přináší propojení mezi rukou a mozkem.V předškolním věku se pomocí manipulace s materiálem ve spojení se správným pojmenováním v mozku vytvoří cestičky, cesty, dálnice… spoje. V ZŠ pak dojde k AHA efektu - to už jsem někdy slyšel, osahal jsem si – znalosti se snadno rozvíjí dále. TOTO SE V BĚŽNÉ MŠ NESTANE. Přijďte si vyzkoušet, jak to v praxi funguje. Kateřina Vágnerová
ECS Eurofinance – Individuální konzultace v oblasti možných dotací z Evropských fondů na vzdělávací projekty spojené s inovativním vzděláváním. Mgr. Jana Janatka, Ing. Iva Sehnalová
EEG Biofeedback - Trénink mozku pro zlepšení pozornosti, koncentrace i specifických školních dovedností. Bc. Alan Tyl, PhDr. Jiří Tyl
SCIO - Prezentace kompletu na rozvoj emoční inteligence (Ferda a jeho mouchy), určeného dětem ve věku 4-10. Obsahuje plyšovou hračku, plyšové mouchy a pohádkovou knížku s návodnou částí pro rodiče. Dále bude zastoupen i produkt Akce ostrov a Pecka pro děcka všecka (ukázka produktů, jež rozvíjí měkké dovednosti), Veronika Pavlů
Martha S. Burns, Ph.D.
Jako neurovědkyně a autorka více než 100 článků a několika knih se Dr. Martha Burns řadí k předním světovým expertům na to, jak se děti učí. Často hovoří na téma důležitosti aplikace vědy o učení v primárním, předškolním a školním vzdělávání.
Dr. Burns je Adjunct Associate Professor na Northwestern University, členkou the American Speech-Language-Hearing Association a 35 let pracovala jako členka lékařského týmu v nemocnici Evanston-Northwestern Hospital. Její specializací je řeč a rozvoj mozku. V současné době žije v Chicagu, USA.
Peter Carabi
Peter Carabi svou kariéru začal jako učitel a později přešel do soukromého sektoru v oboru vzdělávání. Působil v manažerských rolích nakladatelství McGraw-Hill a nyní je viceprezidentem pro mezinárodní rozvoj společnosti zaměřené na implementaci neurovědeckých poznatků do vzdělávání – Scientific Learning. V této pozici spolupracuje s partnery ve více než 45 zemích světa a dohlíží na implementace neurovědeckých programů do školních tříd a výukových center na všech kontinentech.
Peter Carabi má více než 35 let zkušeností ve vzdělávání a implementaci softwarových technologií do vzdělávání. Vystudoval Seton Hall Universitu v New Jesey, USA a v současnosti žije ve Švédsku.
PhDr. Jeroným Klimeš Ph.D.
PhDr. Jeroným Klimeš Ph.D. studoval na Filozofické fakultě UK a na University of Texas v USA. Získal doktorát z psychologie v roce 2002. V roce 2006 pracoval jako konzultant pro veřejného ochránce práv a vyučoval psychologii na Filozofické fakultě UK. Zabývá se psychologickým poradenstvím v tématech rodiny a vztahů. Publikuje odborné články, účastní se diskusních pořadů.
Vyjadřuje se k tématům korupce, policejních zásahů a partnerských vztahů. Přednáší na různých veřejných akcích.
MUDr. Martin Jan Stránský, MD, FACP
Vystudoval medicínu na St. George´s University School of Medicine v USA. Po dokončení studia zahájil vlastní lékařskou praxi a zároveň začal jako asistent přednášet neurologii na Yale University (USA). Po pádu komunistického režimu se trvale usadil v Čechách. Od roku 1994 přednáší na II. lékařské fakultě Univerzity Karlovy. V roce 1995 založil "Polikliniku na Národní" v Praze. V této poliklinice působí dodnes jako lékař a ředitel. Od poloviny 90. let se rovněž významně angažuje na poli lidských práv a kulturního dění v našem hlavním městě, za což dostal ocenění Masarykovy akademie. Založil časopis Přítomnost, The New Presence, Impuls 99. V letech 1999-2001 byl členem programového výboru a moderátorem "Fora 2000". Angažoval se i v dění na Univerzitě Karlově, kde založil výměnný program v neurovědách s Yale University a letní Prague Selective Program. Usiluje o změnu v přístupu k učení a výchově jako takové. Článek "Česká škola utlačuje dětské mozky, tvrdí neurolog"
Ing. Michaela Tilton, MBA
Michaela vystudovala Vysokou školu ekonomickou v Praze a poté odešla na 11 let do USA, kde vystudovala management na University of California, Los Angeles a zastávala různé manažerské pozice ve firmách zaměřených na komunikační technologie. V roce 2007 přivezla do Čech licenci na první program zaměřený na vzdělávání a rozvoj dovedností od raného dětství.
Ovlivněna zájmem o neurovědu ve vzdělávání, rozšířila nabídku o další licence a nové programy. V současné době Michaela vede firmu, která spolupracuje s více než 100 certifikovanými lektory a nabízí inovativní vzdělávací programy od raného dětství až po dospělost, jejichž součástí jsou i programy výuky angličtiny na bázi neurovědeckých poznatků a trénink mozku.
Máte-li zájem se stát sponzorem této konference, kontaktujte Bohumilu Munzarovou, tel.: 774 201 492.